minden, amit a d-vitaminról tudni érdemes

Mindent a d-vitaminról

A D-vitamin – több vitaminhoz hasonlóan – több molekulát jelöl. Ennek két fő formája a D2 (ergokalciferol) és a D3 (kolekalciferol) vitamin. Szerencsére ezeknek a vitaminoknak a fontossága az orvosok körében ma már nem is kérdés, inkább a mennyisége, és a forrása okoz vitákat közöttük, viszont a köztudatban sajnos még mindig nem kap kellő figyelmet az a tény, hogy milyen fontos szerepet játszik a D-vitamin a betegségek megelőzésében.

A D2 vitamin Magyarországon, sőt egész Európában nem annyira elterjedt, ellentétben a D3 vitaminnal, amellyel különböző gyógyszerekben és táplálékkiegészítőkben is találkozhatunk. Ennek az az oka, hogy egyes kutatások szerint a D3 vitamin jobban hasznosul a szervezetben, bár ennek más vizsgálatok ellentmondanak, éppen ezért az Amerikai Egyesült Államokban inkább a D2 vitamin használata terjedt el. Talán a legelterjedtebb módszer Magyarországon a napfény által biztosított D-vitamin bevitel, ugyanakkor országunkban a földrajzi adottságaink miatt lehetetlen annyi D-vitamint bevinni a szervezetünkbe ezzel a módszerrel, mint amennyire valójában szükségünk van.

A trópusokon nem igazán ismerik a D-vitamin hiányt, bár – nagyon kevés számban – ott is előfordul. Ennek az az oka, hogy a ruha, vagy a túl sok napolaj nem engedi a bőrünkbe a D3 vitaminhoz szükséges napsugarat, pedig az UV-B sugárzás hatására növelhetjük bőrünkben a D-vitamin szintet. Ezzel persze senkit nem szeretnénk arra bíztatni, hogy ne védekezzen az UV sugárzás ellen, sőt! Nagyon fontos megtalálni az arany középutat. Ezen kívül elengedhetetlen a D2 vitamin fogyasztása ahhoz, hogy a nap D3 vitamint készítsen belőle. A Föld különböző területein az emberek nagyon nagy százaléka szenved a szóban forgó vitamin hiányában. Magyarországon a hivatalosan javasolt D-vitamin dózis 400 NE (Nemzetközi Egység), bár az utóbbi években a tudósok 2000 NE mennyiséget ajánlanak, időseknek pedig akár a dupláját.

honnan és milyen módon juthat D-vitaminhoz a szervezetünk?

D-vitamin

Ahogyan azt mindannyian tudjuk, és már említettem is, a D-vitamin megfelelő szintjét a napon töltött kellő idővel biztosíthatjuk leginkább szervezetünk számára, de ez a mi hazánkban (és a Föld legtöbb országában) nem elegendő. Fontos, hogy március és október között napi 15 percet a napon töltsünk 10 és 15 óra között, fedetlen arccal és karokkal. Viszont október végétől kora tavaszig a napsugárzás nem elegendő a megfelelő mennyiségű D3 vitamin előállításához, ezért ebben az időszakban különösen alacsony lesz a D-vitamin szintünk, melyet mindenképpen pótolnunk kell. Szerencsére ma már könnyen orvosolhatjuk ezt a problémát különböző étrend kiegészítőkkel, de amit nagyon kevesen tudnak: orvos is felírhat D-vitamin tartalmú készítményt, ebben az esetben sokkal kedvezőbb áron juthatunk hozzá!

Amennyiben az orvos nem szeretne felírni ilyen készítményt, vagy pedig mi nem vagyunk biztosak abban, hogy szüksége lenne a szervezetünknek a „mesterséges” D-vitamin bevitelre, érdemes elvégeztetni egy vizsgálatot, amelyből könnyedén kideríthetjük, hogy D-vitamin hiányunk van-e vagy sem. De nem csak mesterséges úton juthatunk D-vitaminhoz. A legjobb D-vitamin forrásaink a gomba, a tojás, a máj, a tej és tejtermékek (mint például a joghurt), a tengeri halak, a zabpehely, az olajos magvak és a csonthéjasok.

A legtöbbjük a D-vitaminon kívül egyéb vitaminokat is tartalmaznak, így mindenképp ajánlott a fogyasztásuk, melyek azon kívül, hogy gondoskodnak a D-vitamin (valamint a Kalcium) pótlásról, segítik az immunrendszer működését is. Sokan nem tudják, hogy bár a Kalcium a csontok alapvető építőanyaga, ennek a felszívódásához D-vitamin szükséges. A D-vitamin szint erős csökkenése növeli a különböző betegségek kockázatát, mint például az agyvérzést, a meddőséget, az asthmát, vagy a szív,- és érrendszeri betegségeket, fokozza a túlsúly és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását, valamint kétszer akkor esélye van a depresszióra.

D-vitamin hiány tünetei:

felnőtteknél

  • fáradékonyság, kimerültség
  • lassú anyagcsere
  • izomgörcs
  • izom-, csont- és ízületi fájdalmak
  • levertség, enyhe depresszió
  • gyorsan romló fogak
  • csonttörések, nehez gyógyuló törések

gyermekeknél

  • nagy fej
  • sápadt bőr
  • elgörbült alsó végtagok (mint például „o-láb”)
  • boltozatos homlok
  • puha koponyacsontok
  • A XX. század elején elsősorban Anglia területén a gyermekek jelentős részénél különböző csont deformitások alakultak ki, s később rájöttek, hogy ennek fő oka az volt, hogy a gyerekek nem kaptak kellő mennyiségű napfényt, ezáltal nem jutottak elegendő D-vitaminhoz, ezt nevezik angolkórnak. Szerencsére ma már rendelkezésünkre állnak különböző cseppek, amelyekkel pótolhatjuk a kisbabánk D-vitamin szükségeletét.

  • A XX. század elején elsősorban Anglia területén a gyermekek jelentős részénél különböző csont deformitások alakultak ki, s később rájöttek, hogy ennek fő oka az volt, hogy a gyerekek nem kaptak kellő mennyiségű napfényt, ezáltal nem jutottak elegendő D-vitaminhoz, ezt nevezik angolkórnak. Szerencsére ma már rendelkezésünkre állnak különböző cseppek, amelyekkel pótolhatjuk a kisbabánk D-vitamin szükségeletét.