hogyan hatnak ránk az évszakok?

Az évszakok kialakulása.

Ezt a kérdést többféle szempontból is vizsgálhatjuk, mint például, hogy milyen hatása van az évszakok váltakozásának a testünkre, és milyen hatása van a lelkünkre? Már az ókori civilizációkban megfigyelték az emberek, hogy a Nap az év különböző időszakaiban különböző helyeken "áll", de azt nem értették, hogy mi okozza az évszakok váltakozását. A középkor végén Nicolaus Copernicus csillagász volt annak a tudományos forradalomnak az elindítója, mely szerint a Föld és a többi bolygó kering a Nap körül, a Hold pedig a Föld körül, ellentétben a geocentrikus világképpel, mely eszme szerint a Föld a világmindenség központja, így körülötte kering az összes többi égitest. Ma már azt is tudjuk, hogy az évszakok kialakulása nem csak a Föld Nap körüli mozgásának, hanem a tengelyferdeségnek is a következménye. Ez azt jelenti, hogy a Föld északi és déli részei egész évben különböző mennyiségű napfényt kapnak, mivel a napsugarak beesési szöge a keringés során változik. Ennek a különbségnek az eredménye az évszakok változása.

Az évszakok hatásai a testünkre és a lelkünkre

Mi itt az északi féltekén, a mérsékelt éghajlati övben négy évszakot különböztetünk meg: tavasz, nyár, ősz, tél. A déli féltekén élő emberek, hasonló éghajlati övben ugyanezeknek az évszakoknak a váltakozását tapasztalják meg. Ha akarjuk, ha nem, az évszakok változása hat ránk! Egészségünk szempontjából a tavaszi és az őszi évszakváltás hozza a legnagyobb változást. Módosulnak az időjárási körülmények, mint például a hőmérséklet, a napsugárzás, a páratartalom, vagy a nappalok hossza, ezáltal megváltoznak a napi tevékenységeink is, illetve változik a minket körülvevő közeg. A gyermekek ősztől iskolába mennek, kevesebbet vannak a friss levegőn és változik az étkezésünk is.

Amikor még nem volt óra, az emberek a természetes fényviszonyokhoz igazodtak az alvás és az ébrenlét tekintetében. Az utasítást mindig is a tobozmirigy adta, ami még most is így van, csak manapság kevésbé figyelünk rá. A tobozmirigy az epitalamuszban található, és a fő feladata a melatonin termelése, amely nagyban befolyásolja az ember alvás-ébrenlét ciklusát. Tehát a tobozmirigy felelős az ember "biológiai órájáért". Az ősi időkben amikor lement a nap, a Földet sötétség lepte el, ekkor a tobozmirigyben fokozódott a melatonin termelése, amely álmosságot idézett elő. Ekkor az emberek és az állatok is nyugovóra tértek. Bár a test mindig próbál alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, ősszel, a korai sötétedés miatt több melatonin termelődik, emiatt okoz problémát sokszor már a kora esti órákban az ébren maradás.

Az ősz különböző hatásai

Nem csak a melatonin hormon mennyisége változik az őszi időben, hanem a kortizol, más néven anti-stressz nevű hormon szintje is, melyet a mellékvese termel. Sőt a dopamin és a szeroton szintje is lecsökken ilyenkor, s ezek a neurotranszmitterek szorosan kötődnek a depresszióhoz. Ezt a jelenséget nevezik szezonális depressziónak. A felnőtt lakosság mint egy 6-7%-a szenved ettől a problémától. Ez teljesen természetes, hiszen bár az ősz gyönyörű évszak, de a hidegebb idő, a korai sötétedés, a korai környezet, a folyamatos napfényhiány, a borús és esős napok, a mesterséges világítás, mind mind hatnak ránk és befolyásolják a hangulatunkat és gondolatainkat.

Az őszi borongós idő a fent említetteken kívül más módon is hat a szervezetünkre. Általában ebben az időszakban felszedünk pár kilót. A szerotonszintünk lecsökkenésével egyre gyakrabban kívánjuk meg a tartalmasabb ételeket, különösen azokat, amelyek szénhidrátban gazdagok. Sajnos ezzel egyidőben a sportolási kedvünk is csökken, ez a két tényező együtt pedig némi testsúlynövekedést eredményezhet. Ezen kívül az őszi időszakban kimutathatóan többet internetezünk és telefonálunk, mivel a hidegebb időben kevesebbet járunk el, kevesebbet találkozunk a barátainkkal.


Íme pár módszer, amelyek segítségével fel lehet venni a harcot a borongós idővel szemben, és sikerrel is járhatunk:

  • Rendszeres testmozgás, lehetőleg nappal és szabad levegőn.

  • Egy jó masszázs jót tesz a testnek és a léleknek is. Egy professzionálisan felépített aromaterápiás masszázs kiváló a gyenge immunrendszer erősítésére.

  • Különböző illóolajok belélegzése, mint például az ánizs, amely kiváló gyulladás megelőző, a bergamott, amely elűzi a depressziót, vagy a citromfű, amely az egyik legnépszerűbb feszültségoldó szer.

  • Tudatos, változatos és rendszeres táplálkozás, mely már önmagában hozzájárulhat általános közérzetünk javulásához.

  • Megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel.

  • Megfelelő mennyiségű vitaminbevitel, de ezen belül is érdemes külön megemlíteni a D-vitamint, amely nagyon fontos szerepet játszik a betegségek megelőzésében.

     

Mi történik a hormonjainkkal tavasszal?

Tavasszal kirügyeznek a fák, feléled a természet, elbújik a téli szürkeség ezért a tavaszt az újjászületéssel és az ébredéssel kötjük össze. De mégis miért érezzük azt ilyenkor, hogy kinyílik a világ számunkra? A melatonin nevű hormon nem csak ősszel, hanem tavasszal is hatalmas változásokat indít el a szervezetünkben. Amikor a fény áthalad a retinán, üzenetet küld a tobozmirigynek, ami erre csökkenti a melatonin termelést. A több fény hatására több energiánk van, tehát kevesebbet alszunk, így bekövetkezik az ébredés. A mindenki által jól ismert tavaszi fáradtság is ebből fakad többek között, hiszen a megszokott hosszabb alvások helyett most kevesebbet kap, ezen kívül a vitamin szintünk is jócskán az optimális alatt van, amennyiben nem ügyelünk arra, hogy télen is pótoljuk az emberi szervezet számára szükséges ásványokat, vitaminokat. Ősszel a szeroton szintünk lecsökken, ezzel szemben tavasszal a fény hatására növekedésnek indul, amely jobb hangulatot eredményez.

A tavasz a szexualitást is
befolyásolja?

A tavaszi zsongás a libidónkra is hatással van, legalábbis így érezzük. Viszont valószínűsíthető, hogy a tavaszi szexuális étvágy növekedését főként pszichológiai tényezők okozzák, ugyanis a tesztoszteron-szint ősszel és nyáron a legmagasabb - legalábbis a nőknél. Az emlősök esetében a tavasz a születés évszaka, ebből az következik, hogy a nyári és az őszi hónapokban kell megtermékenyülnünk. A férfiak tesztoszteron-szintje csak kevéssé változik, de még így is kimutatható, hogy az a téli hónapokban csúcsosodik ki. Biológiailag tehát nincs magyarázat a tavaszi zsongásra, azonban amikor jobb az idő, jobban érezzük magunkat, gyakrabban kimozdulunk, könnyedebben egymásra találunk.